عاشق دهقان

قدرت كندي

عاشق دهقان

۱۵,۳۳۹ بازديد ۰ نظر

  عاشيق همان معني دلباخته و دلداده است. منتهي عاشيق ساز بدست آذربايجان به وطن ،دين و به خلق خود عشق مي ورزد.
  عاشيق هنرمندي است خوش قريحه ، شيرين بيان ، خلاق و خوش صدا و داراي طبع شعري كه همراه با نواختن ساز آواز خوانده و داستان مي‌سرايد.

  مورخين و محققين تاريخ پيدايش هنر عاشيقي را در حدود 2 هزار سال پيش مي‌دانند كه از آن زمان به تدريج سير تكاملي خود را طي نموده و بعد از فراز و نشيب بسيار به شكل كنوني بدست ما رسيده است. ساز عاشيقي علاوه بر اينكه يك ابزار اجرايي موسيقي در آذربايجان است در طول تاريخ در حكم اسلحه آتشيني در دست قهرمانان بوده و گاه مانند شمشيري تيز به قلب دشمنان دين و وطن فرو رفته و ستمديدگان را بر عليه ستمكاران و حاك ظالم شورانيده است. در طول تاريخ گذشته عاشيقها ضمن شركت در مجالس عروسي و عزا داستانهاي عبرت آميز آذربايجان همچون كوراوغلو- اصلي و كرم - حيدر و بهرام و ... را به مردم مشتاق تعريف ميكردند و اخبار و اطلاعات مردم دهات و مناطق مختلف سرزمين بزرگ آذربايجان را به يكديگر ميرساندند.

  عاشيق‌هاى معاصر آذربايجان، مالك گنجينهٔ عظيم هنر و ادبيات تاريخى اسلاف خويش هستند و سروده‌هاى استادانه و داهيانهٔ خود را با ايده‌هاى بشردوستانه و حفظ سنن عاشيقى در ميان مردم رواج مى‌دهند و وقت و بى‌وقت در مجالس عروسى و جشن‌ها حاضر مى‌شوند و هم از اين راه معيشت روزانهٔ خود را نيز تأمين مى‌كنند.

عاشيقهايي مانند عاشيق دهقان، عاشيق درويش، عاشيق بلوت، عاشيق حيدر، عاشيق اصلان و .... تعدادي از بزرگان ديگر.

با اين مقدمه كه عرض شد وارد مبحث اصلي مي شوم. بنده در دوران كودكي و نوجواني علاقه بسياري به نواهاي عاشيقهاي آذربايجاني به خصوص عاشيق دهقان داشتم و اين علاقه با اندكي تغيير و سمت و سو در ساليان اخير به بعضي از عاشيقهاي كشور تركيه مانند عاشيق مورات چوبان اوغلو، عاشيق ريحاني، عاشيق علي نورشاني و عاشيق مورات اوزان اوغلو هنوز هم ادامه دارد.

  مدتها پيگيري براي يافتن آلبومها و داستانهاي عاشيقهاي وطني مانند عاشيق دهقان و عاشيق درويش در فضاي جهاني وب و عدم موفقيت در يافتن حتي يك نوا از نواهاي اين اساتيد بزرگ، مرا بر آن داشت تا با جمع آوري اين آثار و ارائه آن جهت علاقمنداني كه دسترسي به اين آثار فاخر موسيقي عاشيقي ندارند، ضمن ايجاد يك حركت مثبت براي زنده كردن مجدد اين آثار فاخر، به اين بزرگان هنر آذربايجان و كشور اداء دين كرده باشم.

براي دانلود آدرس زير را به مرورگر خودگپي كنيد.

بخش اول

 

http://s1.picofile.com/file/7358036448/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%82_%D8%AF%D9%87%D9%82%D8%A7%D9%86_%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86_%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85_%D8%AD%DB%8C%D8%AF%D8%B1_%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA_%D8%A7%D9%88%D9%84_%D8%A8%D8%AE%D8%B4_%D8%A7%D9%88%D9%84_www_anayurdum1_blogfa.com.mp3.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد